Viering 90 jaar! # 2 : Massilly-Franpac

Ontdek Massilly-Franpac, de lokale partner van la belle-iloise voor de productie van onze blikken - Conserverie la belle-iloise

90 jaar bestaan vieren door het verhaal te vertellen van de mannen en vrouwen die belle-iloise hebben gemaakt en nog steeds maken. Hen te ontmoeten, hen vragen te stellen, door hun leven te gaan. Dat is wat we je brengen in woord en beeld, om samen een moment te delen in dit jubileumjaar.

Want vandaag nodigen we je uit in Douarnenez, in de wereld van Massilly-Franpac, lokale en historische partner van de belle-iloise.

Al 4 decennia lang worden onze onnavolgbare gekleurde dozen grotendeels hier gemaakt. In dit jubileumjaar leek het ons een goede gelegenheid om hen een bezoekje te brengen en jullie te laten kennismaken met hun expertise. We gaan naar Zuid-Finistère, op minder dan 2 uur rijden van Quiberon, in gezelschap van onze favoriete documentairefotograaf Clément Chapillon.

De Massilly Group, een 100% Frans familiebedrijf, is een van de wereldleiders in metalen verpakkingen. Massilly, dat sinds 1911 een onschatbare expertise op dit gebied heeft ontwikkeld, heeft nu 25 internationale dochterondernemingen en produceert blikjes, potsluitingen en versierde dozen voor bedrijven over de hele wereld. In Bretagne wordt Massilly vertegenwoordigd door het bedrijf Franpac uit Douarn, dat al sinds 1912 gespecialiseerd is in visblikken.

“Dit is ook een tijd van jubilea voor ons: Massilly vierde vorig jaar zijn 110e verjaardag en Franpac viert dit jaar feest. Net als de belle-iloise zijn het oude dames,” zegt Gilles Tourillon, verkoopdirecteur van Massilly-Franpac, terwijl hij ons verwelkomt op een rondleiding door de fabriek.

Massilly's missie is “de producten van de natuur en haar klanten beschermen, bewaren en verbeteren door middel van hoogwaardige, veilige en recyclebare metalen verpakkingen”. Hiertoe is de fabriek in Douarnenez gestructureerd in drie productieateliers: Drukkerij, Dozen en Bodems.

PROEFPERS

L’atelier de photogravure avec la presse à essais.

Didier Lastennet en Jean-François Lagadec zijn testtechnici en coloristen. In hun atelier, dat lijkt op dat van een kunstenaar, hebben ze een traditionele pers waarmee ze met de hand testen uitvoeren om elke metalen doos die zal worden gemaakt en gedrukt te kleuren. Net als schilders mengen ze pigmenten en inkt en proberen ze de kleuren in balans te brengen. Het gaat erom precies de juiste tint te vinden, de ideale nuance voor elk product, om elk van onze recepten zo goed mogelijk te illustreren.

De inktrollen op de testpers worden gebruikt om metalen proefdrukken te maken.
Zodra de tests gevalideerd zijn, wordt het printen op industriële schaal uitgevoerd met behulp van geavanceerde technologie.
Didier Lastennet verspreidt de inkt op de rollen.
Jean-François Lagadec bereidt de fotogravureplaten voor.

Met de Pantone kleurenkaart in de hand vinden ze onze kleuren perfect. Van daaruit produceren ze monsters voor goedkeuring. “Je vindt het mooi of niet. En als het niet bevalt, beginnen we opnieuw. Dat is mijn werk. Totdat de klant de doos heeft geaccepteerd en de afdrukken heeft goedgekeurd, moeten we blijven zoeken naar de ideale kleur. Soms is het zo simpel als een heel lichte tint,” zegt Didier.

Didier Lastennet controleert de resultaten onder een daglichtlamp.
Succesvolle proeven voor onze iconische Saint-Georges sardines!

PREPRESS

In het kantoor ernaast ontvangt Thierry Diraison, hoofd prepress, de grafische bestanden die de conservenfabrieken opsturen, definieert hij de stappen in het drukproces en zorgt hij voor de implementatie van alle technische middelen die nodig zijn om de blikken op industriële schaal te bedrukken.

Thierry Diraison, Prepress Manager, in zijn kantoor.
De gevalideerde testruns worden bewaard om als model te dienen voor de machines.

Didier, François en Thierry kwamen hier allemaal aan in 1985. Ze vormen een geweldig team, “een stelletje oude rotten”, waarin een echte geest van broederschap heerst. “We zijn de familie Franpac. In de jaren 80 werd er veel gerekruteerd en kwam er een hele generatie aan boord. De Massilly-groep had Franpac net gekocht en er waren investeringen gedaan. Zo kwamen we met z'n drieën op hetzelfde moment aan, 37 jaar geleden! "

Nadat we getuige waren geweest van de handmatige reproductie van onze iconische St-Georges doos, werden we vergezeld door Valérie Bindschedler, Marketing Director van Massilly en achterkleindochter van de oprichter van het bedrijf, Robert Bindschedler. Onze rondleiding door de fabriek werd vervolgd met een paar interviewachtige vragen.

“Het bedrijf is met iedereen meegegroeid”.

Valérie Bindschedler, Marketing Director van Massilly en achterkleindochter van de oprichter.

Hoe is het avontuur van Massilly begonnen?

Valérie Bindschedler: Het begon allemaal in 1911 toen mijn overgrootvader een oude molen kocht in het dorp Massilly. Hij installeerde een set turbines om elektriciteit te produceren en via elektrolyse tin terug te winnen uit blikafval. We zaten toen al in de recycling! Een paar jaar later begon hij blik te verwerken tot huishoudelijke artikelen.

Vandaag, in onze ultramoderne productiesites, werken onze teams elke dag hard om metalen verpakkingen te maken die steeds lichter en veiliger worden. Bij Massilly zijn we ervan overtuigd dat onze blikjes grote voordelen bieden om de uitdagingen van vandaag aan te gaan en de wereld van morgen op te bouwen: zoveel mogelijk mensen op een veilige en gezonde manier voeden, de verspilling van grondstoffen beperken door het gemakkelijker te maken om producten te bewaren en te beschermen, en onze planeet bewaren voor toekomstige generaties dankzij onze mogelijkheid om metaal tot in het oneindige te recycleren. Weinig mensen zijn zich volledig bewust van de kracht van het blik. Het is de verpakking van de toekomst en daar mogen we trots op zijn!

DRUK

12 ton en 7 km lang voor deze tinnen spoel!
De scharen knippen de enorme rol in vellen die passen bij het formaat van de dozen of ruggen.
Hele bakken met metalen platen met zeer scherpe randen!

Wat maakt Massilly zo speciaal?

Gilles Tourillon: We zijn een beetje anders dan onze grote collega-verpakkers. Massilly is nog steeds een familiebedrijf, waar we het welzijn van onze werknemers op hetzelfde niveau plaatsen als de tevredenheid van onze klanten. We zijn niet gefocust op de bottom line, gesteund door pensioenfondsen zoals onze concurrenten... En ik denk dat dat een grote opportuniteit is, de aanpak is helemaal niet dezelfde. We willen ons steentje bijdragen aan een duurzamere wereld en al onze projecten worden onderworpen aan een MVO-onderzoek. We hebben een echte ondernemersfilosofie, we investeren en ons doel is om activiteiten te hebben die zo min mogelijk impact hebben op alle gebieden. We willen oplossingen bieden, synergieën tussen bedrijven bedenken, samen handelen en efficiënter zijn. Er zijn veel dingen om over na te denken. Onze producten zijn oneindig recyclebaar, wat een echte kracht is, maar we moeten nog verder gaan.

Tijd om deze metalen plaat te gaan printen.
Cédric Massart, offsetoperator, voor de drukkerijbedieningstafel.
Tijdens het afdrukken worden de geprinte vellen verwijderd voor inspectie onder een vergrootglas.
La belle-iloise bedrukte metaalfolie voor onze sardientjes in olijfolie en citroen.

Zie je voedsel in blik als een product voor de toekomst, voor de 21e eeuw?

Thierry Diraison: We hebben gezien dat voedsel in blik vandaag de dag zijn plaats heeft. Sommige mensen slaan voorraden in en anderen eten vanwege hun cultuur dagelijks voedsel in blik. Het is een gezond product, omdat er geen conserveringsmiddelen in zitten. Voedsel wordt geconserveerd door sterilisatie wanneer de verpakking wordt verhit, waardoor alle ziektekiemen worden vernietigd. Zo worden de voedingsstoffen zonder conserveringsmiddelen jarenlang bewaard. In tijden van onrust is het een veilige gok, een toevluchtsoord.

Gilles Tourillon: Het gaat naar de maan, het gaat de ruimte in... Er zijn conserven die met Thomas Pesquet zijn meegegaan! Levensmiddelen in blik begeleidden en begeleiden nog steeds de grote ontdekkingen. Zonder blikvoer hadden mensen de wereld niet zo kunnen verkennen. Dus natuurlijk is het een product voor de toekomst. Bovendien is het 100% recyclebaar, tot in het oneindige. Metalen zijn opmerkelijke materialen en het blikje heeft geen energie nodig om het op te slaan. In het geval van milieuproblemen, sociale problemen of conflicten zoals we die nu zien, is een van de eerste reflexen om blikvoer aan te schaffen. Het is dus een product voor de toekomst, dat is zeker.

Met Covid zagen we een toename van 8-10% in het volume ingeblikt voedsel dat wordt geconsumeerd in 2020. De consumptie thuis is geëxplodeerd, want als je twee of drie keer per dag moet koken, is het handig om blikken te kunnen openen voor een uitgebalanceerde maaltijd. Dus voedsel in blik nam een hoge vlucht, of het nu ging om vis, kant-en-klaarmaaltijden of zelfs groenten.

In de loop der tijd zijn de recepten verbeterd en steeds uitgebreider geworden. R&D in de conservenindustrie is enorm. Er is een indrukwekkend aantal nieuwe recepten ontwikkeld, waardoor er een echte dynamiek rond de conservenindustrie is ontstaan. Ik weet zeker dat ingeblikt voedsel een mooie toekomst tegemoet gaat. Maar het is net als elk ander product, je moet veeleisend zijn, je moet kwaliteitsingrediënten hebben en je moet ze mooi kunnen bereiden als je wilt dat mensen ervan genieten.

FOUDS WORKSHOP

De metalen platen worden in stroken geknipt en onder twee opeenvolgende persen gelegd om de basis te verkrijgen die je wilt produceren.
Vervolgens wordt er een ring aan de bovenkant van het doosje geklonken, waardoor het gemakkelijk te openen is!
Al het metaalafval wordt gerecycled, zodat er niets verloren gaat van deze kostbare grondstof, die oneindig kan worden gerecycled.

En nu we het toch over Bretagne hebben, zit het bedrijf vast aan het land?

Gilles Tourillon: Nou, er is geen fotogelegenheid voor Franpac, we zitten nog steeds in Douarnenez! En de Massilly-groep is Bourgondisch, het hoofdkantoor is nog steeds in Bourgondië, in het dorp Massilly, waar de historische fabriek nog steeds staat. Er is een echte verbondenheid met de verschillende regio's waar de verschillende vestigingen zich bevinden. Ons doel is om een zo groot mogelijke impact te hebben op deze regio's.

Wat betekent het om Bretons te zijn?

Gilles Tourillon: Ik kom uit Nantes, maar ik denk dat ik in de loop der jaren een echte Bretoen ben geworden. De Bretonse manier van leven is onontkoombaar. Moed en een hardwerkende geest zijn hier heel sterk. Maar je moet Bretonse mensen zoals Didier naar hun mening vragen.

Didier Lastennet: Bretons zijn de vriendelijkste mensen die je ooit zult ontmoeten (lacht).

Thierry Diraison: Bretons zijn mensen die diep geworteld zijn in hun land en mensen van hun woord. Als ze eenmaal hun vertrouwen hebben gegeven, dan houden ze zich daaraan. Ze zijn eerlijk en oprecht. Ook al is de eerste benadering niet altijd vanzelfsprekend, soms ruw, als het contact eenmaal gelegd is, is het leven.

Marie-France Le Bris, Compliance Officer, en Gilles Tourillon.

ATELIERS BOITES 

De laatste fase in het productieproces is het verpakken van de dozen en bodems op pallets, klaar voor verzending naar de bedrijven die ze besteld hebben.

Een vraag voor Gilles, je werkt al sinds 1992 bij Franpac, hoe ga je je 30-jarig jubileum bij het bedrijf vieren?

Oh, we gaan dozen openen (lacht). Ik zal niet erg objectief zijn, maar ik ben dol op la belle-iloise broodbeleg als aperitief! Alle tonijn en makreel op toast zijn buitengewoon; thuis is het onze zondagse traktatie. Als er vrienden langskomen, maken we het altijd, en ik kan je vertellen dat we een aanhang hebben! Eén sardine “la belle-iloise” doormidden gesneden in een filet, op toast, en ik ben in tranen!

Mooie, smakelijke blikken, de vrucht van een partnerschap van uitmuntendheid tussen Massilly-Franpac en la belle-iloise

Als je ziet wat er allemaal komt kijken bij het maken van een blikje en de investeringen van de betrokken teams, begrijp je waarom het blikje de tand des tijds heeft doorstaan sinds het in 1795 werd uitgevonden door de Fransman Nicolas Appert. En bovenal kunnen we onszelf vertellen dat we in de toekomst, na het proeven van een blikje, wel twee keer zullen nadenken voordat we het weggooien... Om ervoor te zorgen dat het een lang leven heeft, zullen we ervoor zorgen dat we het recyclen, of er een nieuwe bestemming voor vinden!

Hartelijk dank aan Gilles Tourillon, Thierry Diraison, Didier Lastennet, Jean-François Lagadec, Marie-France Le Bris, Cédric Massart en Valérie Bindschedler voor hun hartelijke ontvangst.

Commande groupée
Bulkbestelling
Start een groepsbestelling en nodig anderen uit om deel te nemen aan uw bestelling. Ze kunnen hun favoriete producten toevoegen voor een gezamenlijke bezorging en besparen op de bezorgkosten.