Viering 90 jaar # 8: Het avontuur van de verkoop op afstand

90e jubileumportretserie # 8: [blue]Het avontuur van de verkoop op afstand - Conserverie la belle-iloise [/blue]

90 jaar bestaan vieren door het verhaal te vertellen van de mannen en vrouwen die belle-iloise hebben gemaakt en nog steeds maken. Hen te ontmoeten, hen vragen te stellen, door hun leven te gaan. Dat is wat we je brengen in foto's en woorden, om samen een moment te delen in dit jubileumjaar.

Voor het 8e portret van het jaar nodigen we je uit voor een avontuur in de verkoop op afstand: hoe komt de belle-iloise op afstand naar je toe? Hoe bestel je bij haar zodat haar mooie dozen binnen een paar dagen bij je aankomen? Laten we op reis gaan in gezelschap van Laure Bergerault, die al 20 jaar verantwoordelijk is voor de verkoop op afstand bij la belle-iloise - ook voor haar een jubileumjaar!

Laure Bergerault, Responsable E-commerce, Data & Relation Client

Laure Bergerault bedenkt al 20 jaar de beste manieren om la belle-iloise producten op afstand te bestellen. Als hoofd Klantenservice en Verkoop op Afstand beheren zij en haar teams de la belle-iloise website, de productie van de catalogus en ons ma belle-iloise! loyaliteitsprogramma.

Klanttevredenheid staat centraal in mijn werk. Mijn belangrijkste dagelijkse uitdaging is om hun winkelervaring elke dag een beetje meer te verbeteren, of ze nu online, per post of telefonisch bestellen. Ik ben erg trots op de kwaliteit van onze producten en de diensten die we aanbieden. Het doet me dan ook veel plezier om ervoor te zorgen dat belle-iloise bekend is, gewaardeerd en gedeeld wordt"

Laten we eens terugkijken naar het begin van de directe verkoop op afstand:

DE BEGINNEN

Aan het begin van de jaren 1980 had la belle-iloise een idee: schrijf naar zijn klanten! De goede producten van de Conserverie worden in heel Frankrijk gewaardeerd, maar zijn 9 winkels liggen allemaal aan de Armoricaanse kust, van Le Pouliguen tot Perros-Guirec. Dus buiten de zomervakantie mist hij zijn lieve klanten!

Dus begint Georges Hilliet het belle-iloise verhaal te vertellen: “Het was een eenvoudige brief, getypt op een typemachine en vergezeld van een bestelformulier, die hij verstuurde naar mensen die hun adres hadden achtergelaten toen ze aan zee verbleven”, legt Laure uit.

De eerste brief die belle-iloise begin jaren 80 naar haar klanten stuurde 
... En het eerste bestelformulier!

Zo verlieten de eerste la belle-iloise pakketten Quiberon: “De bestellingen werden destijds door de sardinevissers zelf klaargemaakt!"

DE CATALOGUS

Aan het begin van de 21e eeuw publiceerde la belle-iloise haar eerste postordercatalogus, die werd meegestuurd met de inmiddels onmisbare brief en bestelbon:

Eind 1999 verscheen onze 1e catalogus: net op tijd om het nieuwe millennium in te luiden!
Een jaar later, catalogus test bevestigd

Het was na deze eerste edities dat Laure Bergerault de ontluikende catalogus La belle-iloise ontdekte. Ze vertelt het ons:

Wat is je achtergrond? Hoe ben je bij la belle-iloise terechtgekomen?

Na mijn studie Marketing en Communicatie ben ik begonnen bij een groot Parijs agentschap op het hoogtepunt van de reclamehausse. Ik realiseerde me al snel dat de klant mijn drijfveer was: me aanpassen aan hun dagelijks leven, boodschappen personaliseren en een hechte band creëren tussen hen en het merk.

Na enkele jaren in Parijs besloot ik terug te keren naar Nantes, waar ik geboren ben! Ik ging aan de slag bij een agentschap in Nantes waar ik een afdeling direct marketing opzette. Op een mooie dag kreeg ik te horen dat het bureau van La Belle Iloise de opdracht had gekregen om een postordercatalogus te maken, die nog in de kinderschoenen stond!

Ik nam de leiding over het project en hield toezicht op de productie van de catalogus. We gingen terug naar de tekentafel om de identiteit van La Conserverie en de heerlijke smaken van haar recepten te herscheppen en we kozen een aquarellist om de wereld van de zee weer te geven, de ervaring van plezier, zoals de madeleine van Proust.

De eerste la belle-iloise catalogus die Laure voor het agentschap verzorgde 

Ik vond de baan erg interessant, ik hield van het merk en ik zei tegen mezelf “Er valt echt veel te ontwikkelen bij la belle-iloise, ik zou graag voor ze willen werken!"

Dus ik heb het geprobeerd en het is gelukt: ik ben bij de Conserverie gaan werken als Distance Selling Manager, een baan die voor mij was gecreëerd! Ik was verantwoordelijk voor de productie van de catalogus van Quiberon en omdat het bedrijf toen nog klein was, deed ik ook veel andere dingen: de verpakking van de blikken, de etalages en zelfs de IT!

De eerste catalogus geproduceerd door Laure bij la belle-iloise

Wat vond je leuk aan belle-iloise?

Wat ik absoluut magisch vond, was het potentieel en het concept van het bedrijf. Het is fantastisch om zowel producent als distributeur te zijn, om zo dicht bij de klant te staan via directe verkoop en om zo vrij te kunnen handelen. De sfeer in het bedrijf beviel me meteen: een eenvoudige, authentieke sfeer waar gezelligheid en familiegevoel heersen!

Ik vier deze maand mijn 20-jarig jubileum en je zou kunnen denken “Deze baan is zo saai...” maar nee, geen jaar is hetzelfde! Bij la belle-iloise staat niets vast, zijn er altijd nieuwe projecten en verveel je je nooit.

Bovendien past het bedrijf zich aan zijn teams aan: ik wilde in Nantes blijven voor mijn gezinsleven en ze lieten me de helft van de tijd thuis werken, terwijl ik 2 dagen per week naar Quiberon kwam. Ik was erg onder de indruk van het vertrouwen dat ze in me stelden en vond het erg modern. Ik werk tenslotte al 20 jaar op afstand! (lacht)

Wat stelt de papieren catalogus voor belle-elleoise voor, wat symboliseert het?

De catalogus is een tweejaarlijks rendez-vous tussen la belle-iloise en haar klanten: een kans voor hen om te ontdekken wat nieuw is, om hun favoriete producten te vinden... Het is een hoogtepunt van het jaar en een gewoonte voor velen!

Trouwe klanten kijken ernaar uit en sinds het einde van de zomer ontvangen we aanvragen voor onze kerstcatalogus. Er wordt reikhalzend naar uitgekeken, zowel in papieren vorm in de brievenbus als in digitale vorm voor wie hem liever online raadpleegt.

Contact met papier wordt nog steeds erg gewaardeerd en e-mail heeft niet alles vervangen... Een catalogus kan gemakkelijk zijn plaats vinden in de keuken of op de salontafel in de woonkamer. Je kunt er op je gemak in bladeren, de tijd nemen om je keuze te maken en hem delen met vrienden en familie: hij gaat van huis tot huis, van hand tot hand, van familie tot familie.

Maar dat je de catalogus ontvangt, betekent niet dat je niet online bestelt of naar de winkel gaat! Dit zijn aanvullende communicatiemiddelen en klanten hebben altijd de keuze om te bestellen zoals zij dat willen...

Le catalogue de Noël 2022

De verzending van de kerstcatalogus 2022 begint op 4 november. Het klantenserviceteam staat hier op de brug op je te wachten!

Kerst editorial 2022 door onze CEO, Caroline Hilliet Le Branchu

Dit jaar zijn er voor de traditionele kerstwedstrijd 25 90th Anniversary Boxes te winnen. Behoor jij tot de gelukkige winnaars van deze verjaardagsbox voor verzamelaars? Inschrijven kan van 4 november tot en met 4 december, per post of online!

Wat Laure ook drijft, zijn haar teams - door hen de vruchten van haar ervaring door te geven en hen te helpen professioneel te groeien:

Vandaag de dag geef ik leiding aan verschillende teams en mijn doel is om hen te helpen zich te ontwikkelen en hun service te verbeteren. Ik ben er om hen te ondersteunen. Ik wijs hen de weg, waar het bedrijf naartoe wil en ik help hen te anticiperen op de toekomst zodat La Belle-Ileoise zichzelf opnieuw kan uitvinden. Het allerbelangrijkste is om hen het verlangen bij te brengen om samen te werken en het plezier om te doen waar we goed in zijn."

Maak kennis met het team!

het klantenserviceteam

Ons klantenserviceteam bestaat uit Ophélie, Laurie, Carole, Valérie en Elisa, 5 teamgenoten die alles weten over belle-iloise en haar geweldige producten!

Toegewijd om zo snel mogelijk te reageren op je vragen, leggen ze de nadruk op authenticiteit en eenvoud in hun omgang, zodat je je “thuis” voelt.

Het belle-iloise klantenserviceteam

Ze ontvangen alle bestellingen en verzoeken per post, telefoon of internet en garanderen dat ze binnen een dag worden afgehandeld.

Alleen al aan de telefoon ontvangen we gemiddeld 120 telefoontjes per dag, maar op bepaalde dagen, vooral tijdens de kerstperiode, kan dit oplopen tot meer dan 800 telefoontjes!"

Tijdens deze drukke periodes werkt het team met een terugbelsysteem en beantwoordt het klanten binnen 24 uur, of bij uitzondering binnen 48 uur als er sprake is van een “vloedgolf”.

Wat zijn de speciale kenmerken van het belle-iloise klantenserviceteam?

Laure: Bovenal staan authenticiteit en natuurlijkheid voorop. We hebben geen vaste of gestandaardiseerde aanpak. Het hele team zet zich in voor de tevredenheid van de klant: voor elk verzoek wordt alles in het werk gesteld om ervoor te zorgen dat de klant tevreden is en zijn of haar pakket op tijd ontvangt, vooral in de kersttijd, zodat de cadeautjes onder de boom liggen!

Veelzijdig, glimlachend en oprecht, belichamen ze op natuurlijke wijze de waarden van belle-iloise: enthousiasme, respect, hoge normen en behendigheid. Ze brengen deze waarden tot leven voor hun klanten, elk met haar eigen stijl en persoonlijkheid. Ze delen het plezier van lekker eten en een gevoel van gezelligheid. La belle-iloise is een groeiend bedrijf en het is erg belangrijk om die authenticiteit te behouden.

Elisa: Ik denk dat we de belle-iloise familiale sfeer goed overbrengen en tot leven brengen in de manier waarop we naar onze klanten luisteren. We cultiveren een geest van vriendelijkheid en zorgen ervoor dat onze klanten zich thuis voelen!

[blauw] Wat is de relatie van belle-iloise met haar klanten? [blauw]

Elisa: We bieden een lokale service met persoonlijke aandacht voor elke klant. Elke aanvraag wordt opgevolgd door een specifiek persoon en we stellen ons voor met onze voornamen. Op die manier kunnen we van jaar tot jaar of van catalogus tot catalogus contact houden met onze klanten. We nemen de tijd om een praatje met ze te maken - gesprekken die vaak beginnen met het traditionele: “En, is het mooi weer in Quiberon? (lacht)".

Laure: Klanten sturen ons ansichtkaarten of e-mails met kleine notities en we bewaren ze allemaal! We hebben in de loop der jaren geweldige relaties opgebouwd. Er zijn namen van klanten die het team uit het hoofd kent.

Elisa: Dat kan ik bevestigen, en ik wil graag een speciale vermelding geven aan de familie Tochon-Gaillard uit de Savoie, een zeer trouwe familie die elk jaar een groepsbestelling doet voor de hele stam, waarbij verschillende generaties samenkomen! Ze kwamen me speciaal gedag zeggen in Quiberon en stelden me voor aan hun grootvader, bij wie alle bestellingen worden afgeleverd. Ik vond het zo aardig van ze om me op te zoeken! We hadden een leuk gesprek en deelden een prachtig moment!

Een voorbeeld van een mooie boodschap verzonden door een familie uit Haute-Normandie naar de belle-iloise regio van Frankrijk

het webteam

Het webteam van La belle-iloise is een dynamisch duo bestaande uit Deborah en Élise, die de website van La Conserverie dagelijks in de lucht houden en de volgende al hebben bedacht!

L'équipe Web

Wat is de geschiedenis van belle-iloise met het internet?

Laure: In 2011 werd de eerste la belle-iloise website gelanceerd en dat was al een e-commerce site! Vandaag werken we aan onze 4e website, die in 2023 gelanceerd zal worden.

In de loop der jaren zijn de internetbestellingen alleen maar toegenomen. De Covid-jaren markeerden een echte verandering in koopgewoonten, met een spectaculaire toename van online bestellingen. Het was een echt keerpunt voor ons.

Met de opeenvolgende opsluitingen werden we geconfronteerd met zulke grote hoeveelheden bestellingen en zoveel telefoontjes van klanten dat elke ochtend 4 of 5 collega's van andere afdelingen zich vrijmaakten om ons te komen helpen met het openen van de post, het beantwoorden van de telefoontjes, het aannemen van de bestellingen of het klaarmaken van de pakketten... Deze wederzijdse ondersteuning was echt stimulerend, en het was geweldig in menselijk opzicht!

Wat maakt een goede website?

Laure: Een goede website is in de eerste plaats een levende site die voortdurend in ontwikkeling is. In e-commerce staat niets in steen gebeiteld, het verandert altijd! We moeten er dus voortdurend naar streven om de site te verbeteren en nieuwe diensten aan te bieden zodra er nieuwe technologieën beschikbaar zijn.

Meer in het algemeen denk ik dat e-commerce menselijker moet worden. Niet alleen moet navigatie overbodig zijn en informatie gemakkelijk te vinden, maar de echte uitdaging van vandaag is om een menselijke dimensie en gezelligheid in het web te brengen.

Élise: Een manier voor ons om dit te doen is om zoveel mogelijk recepten online te delen. Vandaag de dag hebben we meer dan 130 receptideeën op onze site, die mensen uitnodigen om onze producten op een andere manier te gebruiken. Het is een goudmijn aan inspiratie als je niet weet wat je moet koken en je hebt dozen in je kast staan!

We halen veel inspiratie uit feedback van klanten om onze website te verbeteren. We ontvangen zowel felicitatiemails als berichten waarin verbeteringen worden voorgesteld en dit wordt gebruikt in ons dagelijkse werk met Deborah.

Zo hebben we onlangs onze klanten gevraagd om ons te helpen bij het ontwerpen van de ergonomie van onze toekomstige site!

Wat kun je ons vertellen over de nieuwe website?

Laure: Precies, we willen het nog dichterbij brengen, de menselijke band die in onze winkels bestaat herstellen en een zo soepel mogelijke ervaring bieden. Om dit te bereiken moet alles complementair en consistent zijn tussen onze verschillende distributiekanalen. Klanten moeten de La Belle Iloise spirit overal kunnen vinden.

Élise: Het doel van de nieuwe website is om de winkelervaring te verrijken door klanten informatie te geven over de geschiedenis van La Conserverie, haar waarden en missie, maar ook kennis over het merk en haar producten.

Wat houdt gegroepeerd bestellen in?

Laure: We hebben altijd groepsbestellingen aangeboden, die bestaan uit het samenstellen van je eigen bestelling met die van vrienden en familie. Het is een kans voor onze klanten om te profiteren van speciale kortingen en tijd te besparen! Het is ook een manier om de impact van transport op het milieu te verminderen, met één enkele levering.

Daarom zal op de volgende site het groepsbestellen worden ontwikkeld op een zeer ergonomische en ultravloeiende manier, door uitnodigingen te sturen naar elke deelnemer, die gewoon zijn producten moet selecteren. De mand wordt in de wacht gezet terwijl alle deelnemers hun producten kiezen, zonder tijdslimiet!

De bestelling komt gesorteerd aan op één enkel leveringspunt, iedereen heeft zijn eigen pakje en iedereen profiteert van een korting dankzij de opeenstapeling van aankopen. Samen bestellen is een geweldige manier om de belle-iloise regio te delen en te promoten!

GOED ETEN

Wat betekent goed eten voor jou?

Goed eten betekent gezond, vers, onbewerkt voedsel eten of zo min mogelijk. Ik vind het heerlijk om naar de markt te gaan en te improviseren: ik weet nooit van tevoren wat ik ga eten, dus het is allemaal inspiratie, verlangen, instinct, op het laatste moment!

Ik laat me ook graag verrassen door nieuwe smaken, en omdat onze chef François Sehier een geweldige reiziger is, helpt hij ons nieuwe smaakhorizonten te ontdekken, wat ik zo leuk vind aan de recepten van la belle-iloise!

En vandaag, wat is jouw favoriete belle-iloise recept?

Op het gebied van sardines zijn mijn favorieten Épices & aromates en Sardines thym citron et poivre Timut. Ik ben ook dol op de nieuwe recepten van Assortiment sardines 90 ans: heel verfijnd met subtiele smaken voor een topresultaat!

Verder ben ik dol op witte tonijn in al zijn vormen. Ik vind het erg leuk om van recept tot recept te variëren, vooral als het om de kruimels gaat. Ik koop altijd mijn multi-emietté assortimenten, want het is leuk om de smaak te veranderen en het plezier te variëren!

L'assortiment sardines 90 ans, avec ses 3 recettes inédites, a été spécialement conçu pour fêter notre anniversaire, un collector !

DE FAMILIE

Wat betekent de familie voor jou? 

De familie is het fundament en belichaamt de overdracht van waarden. Als gezin steunen we elkaar door dik en dun en het is belangrijk dat we regelmatig samenkomen om deze mooie momenten te delen.

Mijn kinderen zijn mijn grootste vreugde en mijn grootste trots. Vandaag de dag zijn ze jongvolwassen en het fascineert me om te zien hoe ze de vlucht nemen, hun vrije wil gebruiken om hun leven op te bouwen en hun best te doen.

Het is grappig dat ze me altijd hebben gekend in la belle-iloise, je zou kunnen zeggen dat ze erin geboren zijn. Omdat ik van thuis uit werkte, waren er altijd en overal dozen, catalogi en bestelformulieren... soms hielpen ze me zelfs!

Ze zijn er trots op een moeder te hebben die bij La Belle Iloise werkt en als ze bij vrienden thuis komen, bieden ze graag aperitiefdozen aan!

BRITTANNIË

Ben jij een echte Bretoen?

Ik ben Bretons in de zin dat Bretagne echt mijn hartland is. Sinds ik een klein meisje was, was het van vakantie tot vakantie Dinard / Saint-Malo.

Alle vier mijn grootouders woonden in Dinard en mijn ouders hebben elkaar ontmoet op het eiland Agot, een 'caillou', zoals de Bretonnen zeggen, van minder dan 1 vierkante kilometer... Bretagne, wandelen in de stuifwaterzee, varen, vissen, het spreekt me allemaal aan!

Wat betekent Quiberon voor jou?

Ik kom al 20 jaar in Quiberon terwijl ik in Nantes woon, ik steek elke week de landengte van Penthièvre over... elke keer geeft het me iets!

Ik hou van deze blik op het landschap, ongeacht het weer, of de zee vlak of ruw is. Vaak maak ik 's ochtends, voordat ik naar kantoor ga, een wandeling langs de Côte Sauvage, het verfrist me!

De wilde kust van het schiereiland Quiberon

HERINNERINGEN

Wat is je beste herinnering aan de belle-iloise?

De beste herinnering was toen we een fotoreportage op open zee maakten voor de catalogus. We gingen aan boord van de Marisis, een van de partnerboten van de belle-iloise, en het was geweldig! We vertrokken bij zonsopgang vanuit Quiberon met de fotograaf en de vissers; het was nog donker en ik keek naar de sardinevisserij.

Het was echt een geweldige ervaring: er was de spanning van het vinden van de scholen sardines, de extreme concentratie van de vissers om ze te spotten in bijna totale stilte... En toen, plotseling, begon werkelijk alles op zee te bewegen en de bemanning kreeg het druk! Toen we terugkwamen in Port Haliguen voelden we een gevoel van trots, een jubelstemming, het was ontroerend.

Zo verkoopt belle-iloise al meer dan 40 jaar per postorder. Per telefoon, post of internet, bestel zoals u wilt en laat uw bestelling bij u thuis, op een relaispunt of in een winkel bezorgen, in heel Frankrijk en Europa!

Commande groupée
Bulkbestelling
Start een groepsbestelling en nodig anderen uit om deel te nemen aan uw bestelling. Ze kunnen hun favoriete producten toevoegen voor een gezamenlijke bezorging en besparen op de bezorgkosten.